Klimatneutrala och inkluderande kommuner – Skellefteå
Mobilitetsnav Toolkit
Nordiska vinterstäder
Designriktlinjer och visuella prototyper av mobilitetsnav för städer i kalla klimat.
Översikt
Detta visuella verktyg utvecklades 2024 inom projektet “Klimatneutrala och inkluderande kommuner – Skellefteå.” Med detta verktyg strävar vi efter att tillhandahålla visuella prototyper av en mobilitetsnod som är kontextdriven och specifik för nordiska ”vinterstäder” – städer som upplever vinterförhållanden under en stor del av året. Läs mer om hur vi förstår vad som är speciellt med dessa typer av städer i denna artikel.
Vi börjar med att föreslå tre vägledande principer för designen av mobilitetsnoder: intermodalitet och hållbarhet, säkerhet och kvalitet på väntetid samt integrering av samhällsbehov. Därefter utvecklar vi viktiga tjänster som cykeldelning och designval som belysning för att exemplifiera hur dessa principer kan säkerställas i utformningen av mobilitetsnoder. De mobilitetsformer och tjänster som tillhandahålls av en mobilitetsnod är kontextspecifika och föremål för kontinuerlig förbättring, exempelvis med avseende på hållbarhet. I detta verktyg förblir skalan och platsen för de visuella prototyperna generiska, medan syftet är att visa upp en mängd olika adaptiva element som kan skalas och kombineras beroende på de specifika behoven för platsen där en mobilitetsnod kommer att placeras.
Vägledande principer för utformning av mobilitetsnav
Intermodalitet och Hållbarhet
För att främja hållbara vanor bör mobilitetshubbar integrera och sömlöst koppla ihop följande mobilitetslägen och faciliteter:
- Aktiv mobilitet
- Delad mobilitet
- Delad e-mobilitet (dvs. elektrifierad mobilitet)
- E-mobilitetsparkeringar inklusive laddare
- Utrustning (t.ex. lastcykelutvidgning) och skydd (t.ex. snöskydd)
I kontexten av nordiska vinterstäder påverkar låga temperaturer nödvändigtvis designval, till exempel måste e-parkering säkerställa batterifunktionalitet. Samtidigt beror kombinationen och/eller prioriteringen av mobilitetstjänster på tillgängliga resurser och specifika behov.
Säkerhet och Kvalitet på Väntetid
För att säkerställa att människor känner sig bekväma med att använda mobilitetstjänster i mobilitetshubbar är det viktigt att säkerhet betonas i designen.
Säkerheten kan till exempel förbättras genom:
- Belysning
- Trädplacering baserat på säsongsvariation och visuell tillgänglighet
- Formell övervakning (t.ex. CCTV) av stationstjänster
- Tillgång till första hjälpen-kit
För att förbättra kvaliteten på väntetiden under både extrema och normala väderförhållanden bör anpassningsbarhet och komfort styra designen av:
- Inomhusutrymme
- Utomhusutrymme / stadsinredning
- Parkeringsplatser
- Inomhustjänster (t.ex. gratis Wi-Fi)
Integration av Gemenskapsbehov
Framgångsrika mobilitetshubbar är också framgångsrika offentliga platser. Ofta kommer mobilitetshubbar att ligga i anslutning till redan existerande offentliga platser eller kommersiella områden. Därför är anpassningsbarheten hos mobilitetshubbar en viktig egenskap som kan påskynda integrationen av sådana hubbar och deras användning av den lokala gemenskapen. Till exempel:
- Tillgänglighet och användning av utrymmet i en hub kräver ingen konsumtion – men integration eller underlättande av daglig handel kan förbättra hubbens koppling till gemenskapen.
- Tjänster som tillhandahålls av hubben måste vara anpassningsbara till säsongsvariationer.
- Adaptiva väggar / inomhusutrymmen kan möjliggöra externa temporära användningar och tjänster att kopplas till.
- En del av utrymmet i en hub kan hållas öppen och upp till valet av lokala föreningar.
Primära Tjänster
I samband med de beskrivna vägledande principerna särskiljer vi ytterligare olika kategorier av primära och komplementära tjänster som kan erbjudas i mobilitetshubbar. För primära tjänster föreslås och beskrivs sju kategorier av tjänster nedan. Primära tjänster har fysiska representationer i prototyperna och deras möjliga element presenteras och beskrivs nedan. Komplementära tjänster visas inte i prototyperna men beskrivs kort i slutet av verktygslådan.
Kategorier av tjänster
Den vägledande principen för Intermodalitet och Hållbarhet återspeglas i tre kategorier av tjänster:
Delad mobilitet inkluderar aktiva mobilitetsalternativ (e-cyklar, e-scootrar osv.) samt lastutvidgningar för att transportera exempelvis matvaror och bilpoolstjänster.
Kollektivtrafik omfattar busshållplatser och väntemöjligheter. Deras placering bör syfta till att minimera gångavståndet till/från det inomhusstationära utrymmet samt ge sikt från inomhusutrymmet för att öka säkerheten i fall av lågtrafikerade stationer.
Privata mobilitetsalternativ syftar på privatägda transportmedel, där högre prioritet bör ges till parkering för aktiva mode och elbilar. Beroende på lokala parkeringspolicyer bör antalet tillgängliga platser per transportmedel justeras för att uppmuntra hållbar mobilitet i det lokala området.
Två andra vägledande principer återspeglas i fyra sammanlänkade kategorier av tjänster. Dessa inkluderar lekupplevelser, tidsfördriv och underhållsanläggningar, samt faciliteter för paketleverans. Lekaktiviteterna är utformade för att vara säsongsanpassade för att möjliggöra användning av ett utomhusutrymme året runt. Tidsfördrivsanläggningar syftar till inomhus väntetid och inkluderar försäljningsutrymmen för (t.ex. mat, frisörer, kaféer och andra) tilläggstjänster samt olika sittalternativ. Underhåll inkluderar allmänna avfalls- och återvinningskärl samt möbler för toaletter. Paketleverans omfattar (ID-verifierings) paketlådor och infrastruktur för drönarlandningar.
Utomhusutrymmets Prototyp
Denna del av verktygslådan representerar en exempeluppläggning av tjänster i utomhusutrymmet för en mobilitetshubb. Utrymmet med tjänster visas i sommar- och vinterversioner för att lyfta fram element som erbjuder skydd mot snö under vintersäsongen. Parkering för aktiv mobilitet placeras nära ingången, medan drönarleveranser är belägna längre bort från bostäder för att skydda dem från bullerföroreningar. De tvåvägshållplatserna för bussar placeras mittemot varandra på samma del av gatan för att ytterligare öka passagerarnas väntande närvaro i fall av lågtrafikerade stationer (t.ex. på grund av specifika lokala förhållanden eller tid på dygnet).
Inomhusutrymmets Prototyp
För utformningen av ett inomhusutrymme i en mobilitetsnod skissar detta verktyg upp en bekväm plats som kan säkerställa kvaliteten på väntetiden. Detta inkluderar tillräcklig information om tidtabeller och en inomhusparkering för elcyklar vid entrén, följt av toaletter och paket-/hyrboxar. Ett utrymme för att ladda enheter eller arbeta samt ett utrymme för rekreation och samhällsbruk läggs också till. I rekreationsrummet ingår en adaptiv vägg som kan öppnas för att möjliggöra anslutning till externa temporära tjänster som exempelvis food trucks.
Beskrivning av prototypens element
Säsongsanpassning
Vinterförhållanden och säsongsvariationer är inflytelserika faktorer i nordiska vinterstäder respektive i mobilitetsnav i sådana städer. Vi lyfter därför fram säsongsvariationer i de visuella prototyperna som presenteras i denna Toolkit. Genom att visa förändringar i de omgivande träden, närvaron av snö och mörker strävar vi efter att ge en holistisk och realistisk bild av mobilitetsnavet i nordiska vinterstäder. Säsongsanpassning av olika delar av mobilitetsnav kan hjälpa till att möjliggöra året runt användning av deras utrymmen.
Kompletterande tjänster
Ytterligare tjänster som inte har en fysisk representation (och inte avbildas på prototyperna på grund av skalan) kan finnas både inomhus och utomhus och kan vara av vital betydelse för mobilitetsnavet. De kan bidra till att säkerställa säkerhet, inkludering och förenkla tillgången till alla tillgängliga tjänster. Även om inte alla är viktiga, kan de förbättra den övergripande upplevelsen med ett mobilitetsnav och påskynda dess integration inom ett lokalt område.
Översikt över möjliga kompletterande tjänster
Om
Datakällor
Detta visuella verktyg baseras på en datainsamlingsprocess genomförd inom projektet under 2023-2024. Datakällorna inkluderar dokument om mobilitetsnoder framtagna av Skellefteå kommun och dess samarbetspartners; rapporter och artiklar om mobilitetsnoder som är offentligt tillgängliga online; samt intervjuer, observationer och workshops genomförda inom projektets ram. Detta inkluderar resultat från en workshop med lokala intressenter från Skellefteå som arrangerades i maj 2024 för att samla idéer och perspektiv från olika lokala aktörer om vilka viktiga tjänster som kan tillhandahållas i mobilitetsnoder, hur de kan se ut och vilka faktorer som behöver beaktas vid utformningen av noder och deras nätverk. Vi vill tacka deltagarna i workshopen för deras värdefulla bidrag till projektet. Slutligen genomfördes ytterligare datainsamling vid utvecklingen av detta verktyg för att ytterligare motivera designvalen och utveckla logiken bakom dem.
Mjukvara som använts för att utveckla de visuella prototyperna
Detta verktyg skapades med en 3D-modell designad och byggd i Rhinoceros. De renderade bilderna har vidare redigerats i Adobe Illustrator, och ikonerna som användes har designats i Adobe Photoshop. För ikonerna för osynliga tjänster har vi använt öppna licensierade SVG-vektorer och ikoner från SVG Repo.
Så här refererar du till detta verktyg
Detta visuella verktyg är publicerat under en CC BY-NC-SA 4.0-licens.
Vid användning av verktyget, vänligen referera till det på följande sätt:
Kralinger, L., Stratopoulou, E., Pereverza, K., Viksten, A. 2024. Mobility Hub Visual Toolkit: Nordic Winter Cities.
När du använder bilder från detta verktyg, vänligen referera till skaparna på följande sätt:
Leonie Kralinger och Elpida Stratopoulou
Kontaktinformation
Licens
Visualiseringar av mobilitetshubbars individuella element och kompositioner © 2024 av L. Kralinger och E. Stratopoulou är licensierad under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Dela artikeln, kopiera länken