Utmaningar med tillstånd för drönarflygningar
Mobilitet
22 Maj 2024Alla testanläggningar för autonom luftfart runt om i Europa har sin egen speciella inriktning, men alla brottas med samma hinder. Det blev tydligt när representanter för Skellefteå Droneport deltog i nätverksträffen som European UAS Test Centre Alliance nyligen arrangerade i Amsterdam.
– Skellefteå Droneport är speciell på så vis att den ligger i en stadsnära miljö och förutom test och utveckling även är tänkt att kunna fungera för kommersiell verksamhet. Dessutom ligger den i ett betydligt kallare och tuffare klimat än flera andra testanläggningar och troligtvis kommer den framöver att erbjuda ett av de mest kraftfulla mobilnäten som finns i Europa, säger Henrik Littorin på ELIS program.
Under nätverksträffen samlades representanter från ett 30-tal drönartestanläggningar för att dela erfarenheter, identifiera gemensamma utmaningar och hitta samarbetsmöjligheter. Det blev uppenbart att varje testanläggning har sin speciella nisch, men det finns även gemensamma hinder. De största hindren som identifierades för att kunna expandera verksamheten är just utmaningar med luftrummet och tillstånd för flygningar. Inom dessa områden kan de olika anläggningarna hjälpas åt för att hitta vägar framåt tillsammans med de nationella tillståndsmyndigheterna och den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA.
– Att kunna generera många flygtimmar i olika miljöer är en av flera förutsättningar för att godkänna drönare och drönartjänster för kommersiell utrullning. Här var samtliga överens om att det behövs utvecklade regelverk för att göra det enklare och billigare att få tillstånd för testflygningar, dock med fortsatt hög säkerhet som den absolut viktigaste faktorn, fortsätter Henrik.
”Att kunna generera många flygtimmar i olika miljöer är en av flera förutsättningar för att godkänna drönare och drönartjänster för kommersiell utrullning.”
”Att kunna generera många flygtimmar i olika miljöer är en av flera förutsättningar för att godkänna drönare och drönartjänster för kommersiell utrullning.”
Under mötet blev det även uppenbart hur mycket som händer på drönarområdet inom EU. Det finns flera utvecklare av farkoster och stöttande system, mängder av tänkbara användningsområden och ett stort intresse hos EU att facilitera utvecklingen av drönartjänster. Utvecklingen av testanläggningar för drönare är ett prioriterat område som lyfts fram i EU:s senaste drönarstrategi som presenterades i slutet av 2022. Här kan Skellefteå Droneport var en av många pusselbitar för att skynda på utvecklingen med sin speciella nisch med det kalla klimatet och den stadsnära miljön.
Initiativet till European UAS Test Centre Alliance har tagits av tyska flygforskningsorganisationen DLR. Nätverket startade i början på 2023 med träffar som varit främst digitala. Skellefteå Droneport anslöt sommaren 2023.
Skellefteå Droneport representerades av Henrik Littorin från ELIS program och Martin Lundholm från Skanska. Skanska är en samarbetspartner i flera projekt som bedrivs av ELIS program.
Läs mer om ELIS program och de pågående projekten.
Vid mer information kontakta Henrik Littorin.
Relaterade artiklar:
“Tänk globalt men agera lokalt”
Projekt för drönarfrakt på Skellefteå Droneport
ELIS Program
ELIS Program är ett utvecklingsprogram för elflyg med ambitionen att bli ett ledande nav inom forskning, utveckling och kommersialisering av elektrifierat flyg i Sverige och utanför. Programmet faciliteras av Skellefteå Science City och finansieras av Skellefteå Kraft, Skellefteå Airport och Skellefteå kommun.
Dela artikeln, kopiera länken
Våra senaste nyheter
Skellefteå Science City
17 Dec
Anna sammanfattar 2024
Innovation
16 Dec
Norra Sverige öppnar dörren för internationell innovation
Norra Sverige befinner sig i centrum av den gröna omställningen med sina resurser, tillgångar och...
Spel
12 Dec
Testbädd från Skellefteå möjliggör innovativt konstverk under Nobel Week Light
Tack vare Skellefteås testbädd för motion capture kunde det Stockholmsbaserade företaget Smash St...