ELIS blir Arctic Aviation Hub - stärkta satsningar på hållbar luftfart

Skellefteå Airport

Mobilitet

22 Jan 2025

Utvecklingsprogrammet ELIS har fokuserat på att utveckla elektrifierad luftfart i Skellefteå. Nu görs ytterligare satsningar för framtidens hållbara luftfart, inklusive drönare, vätgas och högeffektsladdning där målet är att även nå en internationell målgrupp. I samband med detta byter ELIS namn och blir Arctic Aviation Hub.

Under de senaste fyra åren har ELIS, Elektrifierad luftfart i Skellefteå, varit ett utvecklingsprogram med fokus på att etablera en testbädd för elektrifierad luftfart, skynda på kommersialiseringen och bidra till samverkan mellan aktörer inom branschen. Med fortsatt stöd från Skellefteå kommun, Skellefteå Airport och Skellefteå Kraft, och under ledning av Skellefteå Science City, stärks resurserna samtidigt som satsningen byter namn till Arctic Aviation Hub.

Nav för arktiska tester och innovation

– Namnet Arctic Aviation Hub speglar både den internationella målgruppen och Skellefteås position som ett nav för elektrifierad luftfart i Norden. Testning och utveckling av farkoster och teknik i ett arktiskt klimat är en central del av verksamheten, säger Henrik Littorin, programansvarig på Arctic Aviation Hub.

En av de största milstolparna för utvecklingsprogrammet är utvecklingen av ett av världens mest kraftfulla elförsörjningssystem för laddning av större elflygplan vid Skellefteå Airport. Detta har möjliggjort forsknings- och utvecklingsprojekt och banat väg för etableringen av pilotakademin Green Flight Academy, en av världens mest hållbara pilotutbildningar med bland annat tre elflygplan i flygplansflottan. Arbetet inom Arctic Aviation Hub  omfattar nu även drönare, vätgas och högeffektsladdning.

–  Vi ser fram emot att driva fler spännande samarbetsprojekt de kommande åren. Arctic Aviation Hub har redan faciliterat projekt för cirka 30 miljoner och fler projekt är på väg in, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.

Tre noder för innovation

Arctic Aviation Hub fortsätter att expandera och kommer verka på tre platser:

Skellefteå Airport för test, forskning och kommersialisering av batteri- och bränslecellsdrivet flyg inklusive stöttande infrastruktur för bland annat laddning och vätgashantering.

Skellefteå Droneport för drönarutveckling som invigs i vinter och blir en av Europas större stadsnära drönarflygplatser. Det finns behov av att testa drönare i tuffa väderförhållanden samt på platser där de kan utvecklas tillsammans med behovsägare i en verklig och stadsnära miljö.

Campus Skellefteå som bland annat inhyser Skellefteå Science City, Luleå tekniska universitet, Arctic Center of Energy och Skellefteå Universities Alliance.

– Skellefteå Science City ser verkligen fram emot att fortsätta att leda det dagliga arbetet inom Arctic Aviation Hub och i samband med det bidra till ännu mer samverkan i det innovationssystem som krävs för kommersialisering av framtidens transportlösningar, säger Anna Mård, vd Skellefteå Science City. 

Transport av människor och gods

Arctic Aviation Hub arbetar också med att sätta upp en av Europas första systemdemonstratorer* för vätgasdrivet flyg och kommer även att följa utvecklingen av den fabrik för hållbart flygbränsle som bl.a. Skellefteå Kraft och SkyNRG projekterar i Skellefteå.  

– Skellefteå har stort behov av en utökad arbetsmarknadsregion och förbättrad tillgänglighet, framför allt till och från andra orter i norra Sverige samt till Finland. Vi vill så fort som möjligt implementera samhällsnyttiga lösningar med låg klimatpåverkan för transport av både människor och gods. Med drönare öppnas dessutom flera andra intressanta samhällsnyttiga lösningar kopplat till framtidens smarta stad, säger David Lidström, chef Internationella enheten, Skellefteå kommun.

Arctic Aviation Hub arbetar i nuläget med två fleråriga forskningsprojekt tillsammans med Uppsala universitet och Luleå tekniska universitet. I dessa bedrivs ledande forskning kring elflygets påverkan på elförsörjning, kompetensbehov, nya ekonomiska modeller och hantering av elektromagnetiska störningar i flygplatsmiljö. 

Skellefteås globala innovationsarena

Skellefteå kommer under 2026 att arrangera Society Expo 2026 (SE26), ett globalt evenemang som ska bidra till att hitta lösningar på samhällets stora utmaningar. Genom samarbete med olika aktörer testas och utvecklas idéer inom områden som social hållbarhet, kompetensförsörjning, mobilitet, bostadsförsörjning samt klimat och miljö.  SE26 blir en modell för andra regioner och Arctic Aviation Hub spelar en nyckelroll i att visa upp hållbara, luftburna mobilitetslösningar.

– Flygets omställning innebär nya affärsmodeller och nya affärsmöjligheter kopplat till bland annat högeffektsladdning och vätgas. Det här är två områden där Skellefteå Kraft vill ligga i framkant och driva utvecklingen, säger Conny Reidefors, Business Development Manager på Skellefteå Kraft.

*En systemdemonstrator är en prototyp eller ett testsystem som används för att visa hur en ny teknik, produkt eller lösning fungerar i praktiken. Det är ett sätt att testa och demonstrera systemets funktioner, prestanda och integration innan det tas i kommersiellt bruk eller skala upp.

Arctic Aviation Hub

Arctic Aviation Hub är ett utvecklingsprogram som fokuserar på att driva framsteg och innovation inom elektrifierad och hållbar luftfart. Med ambitionen att bli ett ledande nav inom forskning, test, utveckling och kommersialisering av elektriska lösningar för luftfart, bidrar programmet till att forma framtidens hållbara flygsektor i Sverige och internationellt. Programmet leds av Skellefteå Science City och finansieras av Skellefteå Kraft, Skellefteå Airport och Skellefteå kommun.

Dela artikeln, kopiera länken