Projekt löser flygplatsers elektromagnetiska utmaningar

Mobilitet

12 Dec 2024

Med fokus på framtidens elektrifierade flygplatser har ett treårigt projekt inletts för att ta itu med elektromagnetiska utmaningar och säkerställa robusta system för flygindustrin. Genom samverkan mellan akademi och näringsliv skapas förutsättningar för hållbar och säker utveckling inom flygtrafiken.

I takt med att elektrifieringen når flygsektorn ställs höga krav på att hantera elektromagnetisk interferens (EMI) och kompatibilitet (EMC) i flygplatsmiljöer. För att undanröja potentiella hinder har Trafikverket beviljat finansiering till det treåriga projektet ”Elektromagnetisk interferens och kompatibilitet i elektrifierad flygplatsmiljö”.

Projektet syftar till att skapa en tydligare bild av EMI- och EMC-utmaningar. Det handlar både om  elektriska flygmaskiner under drift och laddning samt om andra apparater som kan störa flygplatsens olika system. Genom omfattande analyser av flygplatsmiljöer ska projektet kartlägga risker, säkerhetsmarginaler och utveckla övervakningsmöjligheter för att tidigt identifiera potentiella störkällor. Målet är att förse berörda aktörer med underlag, regelverk och verktyg för att proaktivt möta elektromagnetiska utmaningar.

Skellefteå Airport och Skellefteå Science City har sedan 2022 tillsammans med Luleå tekniska universitet (LTU) varit delaktiga i flera projekt som har arbetat med frågan om elektromagnetisk interferens (EMI) och kompatibilitet (EMC) i flygplatsmiljö. Detta långsiktiga arbete har nu resulterat i att LTU tillsammans med Skellefteå Airport, Green Flight Academy AB, Örnsköldsviks flygplats samt LFV har fått medel från Trafikverket för att arbeta med det treåriga projektet.

Med stöd av en bred referensgrupp säkerställs att projektet har tillgång till nödvändig kompetens och infrastruktur. Detta arbete är en viktig pusselbit för att accelerera övergången till en elektrifierad och hållbar flygtrafik utan att kompromissa med säkerheten.

Med avstamp i tidigare projekt som drivits inom ramen för elflygsarbetet i Skellefteå  tar projektet  ytterligare ett steg mot att positionera Sverige  som en ledande aktör inom hållbar flygteknik och framtidens elektrifierade transportlösningar, säger Annelie Viksten, Business Development Manager på ELIS Program.

Elis program

ELIS Program är ett utvecklingsprogram för elektrifierad luftfart med ambitionen att bli ett ledande nav inom forskning, utveckling och kommersialisering av elektrifierat flyg i Sverige och utanför. Programmet drivs av Skellefteå Science City och finansieras av Skellefteå Kraft, Skellefteå Airport och Skellefteå kommun.

Dela artikeln, kopiera länken