E-sporten tar plats i Västerbotten

Innovation

11 Mar 2025

Sommaren 2023 blev ett historiskt år för e-sporten när den officiellt erkändes som en idrott av Riksidrottsförbundet. I Västerbotten har den digitala sporten blivit en viktig del av föreningslivet, och initiativet Level up syftar till att stötta e-sportens utveckling i regionen. En workshop nyligen samlade aktörer från kommun, skola och näringsliv för att diskutera framtiden för e-sporten i Skellefteå.

E-sporten har på kort tid vuxit från en nischad aktivitet till en globalt erkänd sport, där barn och unga engagerar sig varje dag på skärmar. I Sverige, där e-sporten fick sitt officiella erkännande som idrott av Riksidrottsförbundet sommaren 2023, får sporten nu nya möjligheter att växa och utvecklas. Detta innebär också nya utmaningar för att integrera den i det traditionella föreningslivet.

Aktörer samarbetar för e-sportens framtid

För att stötta denna utveckling startade RF-SISU Västerbotten Arvsfonden-projektet Level up i höstas, med fokus på att skapa bra förutsättningar för e-sporten i regionen. Ett konkret steg i arbetet var en workshop som anordnades i januari, där Skellefteå Science City, med hjälp av Skellefteå Co-creation Hub, och RF-SISU samlade en bred grupp deltagare. Representanter från kommun, skola, näringsliv och aktiva e-sportare diskuterade tillsammans hur Skellefteå kan bli Sveriges nya e-sporthuvudstad.

– Workshopen vi genomförde blev riktigt lyckad. Det är riktigt kul att se hur stort engagemanget är kring e-sporten och hur mycket vi kan lära av varandra. Många olika perspektiv gjorde samtalen otroligt givande, säger Niklas Lindmark från RF-SISU Västerbotten.

Deltagarna identifierade ett antal hinder som behöver övervinnas för att skapa en hållbar e-sportstruktur i regionen. Bland dessa nämndes svårigheter att få ekonomiskt stöd för den hårdvara som krävs samt utmaningar kopplade till att motverka den ibland tuffa och hårda kultur som präglar många online-spel. För att möta dessa utmaningar diskuterades konkreta lösningar, där en viktig del handlar om att utbilda olika aktörer – allt från politiker till föräldrar – om vad e-sport är och vilken potential sporten har.

Balanserad utveckling och e-sportliga

En annan central fråga är att skapa fysiska platser, så kallade e-sportarenor, där föreningar och aktiva spelare kan träffas och utvecklas. Det handlar också om att integrera fysisk aktivitet i träningsrutinen, för att säkerställa en hälsosam balans mellan skärm- och rörelseaktiviteter.

Ytterligare förslag var en västerbottnisk e-sportliga, som skulle kunna samla regionens spelare och föreningar för att bygga ett hållbart ekosystem för sporten. Den positiva energin och viljan att bidra från alla deltagande parter visar att Västerbotten är på väg att skapa en stark grund för e-sportens utveckling och bygga upp ett hållbart ekosystem kring denna unga och expansiva idrott.

  Det är ett fint exempel på den sortens samarbeten som ska rymmas inom CC-Hubben. Här lyfts ett aktuellt samhällsproblem eller utmaning där många parter och intressenter från olika håll samlas och delar sina erfarenheter och insikter och som slutligen ger konkreta lösningar, säger Jimmy Antonsson på Skellefteå Co-creation Hub.

Skellefteå Co-creation Hub är ett projekt som drivs av Skellefteå Science City och finansieras av EU, Skellefteå kommun, Sparbanken Nord och Region Västerbotten.

Dela artikeln, kopiera länken